Woon- winkelpanden Markt Dedemsvaart

Omschrijving:Een gedeelte van de westzijde van de Markt te Dedemsvaart. Van rechts naar links: het eerste pand is de winkel van Luit Bierenga, geboren Gramsbergen 10 juli 1898, (rookartikelen, chocolade- en suikerwerken, koffie en thee), dan volgt de winkel van Hermanna Hoogeveen (drogisterij en verfwaren), dan volgt de winkel van Jan Tieks (huishoudelijke artikelen, glas- en aardewerk en speelgoed, hij werd opgevolgt door Klaas Krikke, dan volgt een woonhuis, bewoond door de schilder Van Aalderen (daarna muziekleraar Jacob Hiemstra en familie A. Drent), vervolgens de winkel van Hendrik ter Haar (bakker en winkelier), die in 1939 in handen kwam van de bakker Hendrik Oegema, opgevolgd door zoon Arend Oegema, en tenslotte als laatste pand garage Centrum van de familie Westerbaan. Bron: Uit mijn historisch archief, door Peter Makaske in HVA 1977 no. 2. Daarop sluit aan het artikel "Uit het gemeentearchief" door Helmuth Rijnhart, waarin de bouwgeschiedenis van de panden wordt beschreven. Aan voormelde Jacob Hiemstra (componist met de naam Jacques Doumee) is in de serie "Wie herinnert zich dit nog ?" in de Dedemsvaartse Courant van 29 december 2015 aandacht besteed aan deze muziekleraar.
Trefwoord:Dorpsgezicht
Uitgever:Historische Vereniging Avereest
Identifier:NL-DdvHVA_HVA-02494
Bron:Beeldbank Historische Vereniging Avereest