Panden Hoofdvaart met o.a. burgemeesterswoning

Omschrijving:Het eerste pand werd rond 1863 gebouwd door burgemeester J.H. van Barneveld (1830-1878). De familie Van Barneveld bleef het pand bewonen tot 1957. Daarna waren eigenaren/bewoners de families Koerhuis-Hoffscholte, Hazenberg en Smit. Sedert 2000 is het eigendom van de heren R. Lenters en L. Eulink. Het naastgelegen pand is het eerste eigenlijke gemeentehuis van Avereest. Johannes Hendrikus Gerhardus Kappelhoff heeft het pand bewoond en er zijn tandartsenpraktijk in uitgeoefend. In 1898 is het gemeentehuis voorzien van een verdieping. Deze foto dateert dus van voor die tijd. Het volgende pand is het vanouds bekende hotel Steenbergen. Het brandde in 1908 af. Thans is Varwijk Meubelen op deze plaats gevestigd. Bronnen: Monumenten in de Gemeente Hardenberg, Avereest in oude ansichten. Deze foto werd geplaatst in het artikel "Een reis te veel" door Helmuth Rijnhart in d Avereester Kroniek van juni 2014.
Trefwoord:Dorpsgezicht
Datum:1895