Groninger Boerderij van Jan Drost

Omschrijving:Deze Groninger stijl boerderij stond aan de Moerheimstraat hoek Van Haeringenstraat en is in 1899 gebouwd in opdracht van Jan Drost, geboren Zuidlaren (Zuidlaarderveen) op 18 juni 1864 uit het huwelijk van Simon Drost en Ida Prins. Hij is in 1888 te Veendam gehuwd met Jansina de Raad. De boerderij werd in 1934 afgebroken en op de vrijkomende grond werden twee woningen gebouwd: 't Hoekje en Swartwoldstee. De er achter gelegen landbouwschuur werd verkocht aan Verhuisbedrijf Varwijk. Jan Drost overleed op 24 januari 1934. In 1957 betrok zoon Simon Drost de woning 't Hoekje. Simon is geboren te Veendam op 5 juli 1891. Hij huwde te Avereest op 4 maart 1915 met Catharina van Haeringen. Zij werd geboren te Avereest op 9 maart 1888 uit het huwelijk van Hendrik van Haeringen en Willemina Rooseboom. Simon overleed op 18 november 1968 en Catharina op 25 februari 1971. Deze foto is geplaatst bij het artikel "Beeldbank Avereest wordt in sneltreinvaart ontsloten" door Helmuth Rijnhart in d'Avereester Kroniek van september 2013. Bescheiden familie Drost De HVA ontving al jaren geleden van Henk Drost, Moerheimstraat 172, 7701 CK Dedemsvaart, de volgende bescheiden met betrekking tot zijn familie. Een foto van het echtpaar Jan Drost en Jantje Swartwold (genomen ca. 1920) met daarop achterop geschreven J. Drost. Een klassefoto van de Christelijke School Dedemsvaart d.d. 12 juni 1924 met daarop achterop geschreven J.H. Drost Zuidlaren. De fotograaf is G. Sanders, Bentheimerstraat 29-31, Coevorden. Daarop zullen enkele kinderen Drost voorkomen. Een foto van de begrafenisstoet van Hendrik van Haeringen (Baardhein), de vader van Catharina Drost-van Haeringen, met koetsen en autoÆs op het Rheezerend ter hoogte van Sluis VI. De overledene woonde in de boerderij Rheezerend 5. FotoÆs (2, 3en 6) 1910, 1930 en 1909 met Hendrik van Haeringen als gemeenteraadslid in ôWie kent ze nogà de Dedemsvaartersö. Een op 22 juli 1940 via Het Nederlandsche Roode Kruis gedaan verzoek door S. Drost, Dedemsvaart, aan A.J. van Pareen (schoonzoon, gehuwd met Jeannet Drost), 11 OÆReilly Road Berea, Transvaal, Johannesburg. Een in maart 1941 door dochter Jeannet verzonden boodschap vanuit Zuid-Afrika aan D. Drost, 16e Wijkje, Dedemsvaart. Een dwangbevel van de Nederlandsche Landstand d.d. 6 december 1943, gericht aan de heer S. Drost, 16e Wijk, Dedemsvaart. Voor zijn bedrijf met een oppervlakte van 31.68.00 ha. werd hij aangeslagen voor f 32,35. Drost heeft daar eigenhandig opgeschreven: Betaal nooit vrijwillig 10-12-43. Is ook nooit iets van betaald 5-4-Æ45. Een op 2 augustus 1950 genomen foto waarbij Koningin Juliana wordt voorgesteld aan ondermeer het gemeentebestuur van Avereest (op de foto staat Simon Drost 2e van rechts). Zwolse Courant 5 maart 1965: Artikel met foto: Drukbezochte receptie van gouden echtpaar Drost in Dedemsvaart. Het betreft het echtpaar Simon Drost (1891-1968) en Catharina van Haeringen (1888-1971). Dedemsvaartsche Courant 6 maart 1965: Artikel met foto: Echtpaar Drost-Van Haeringen vierde donderdag 50-jarig huwelijksfeest. Op de foto worden ze gefeliciteeerd door burgemeester Snouck Hurgronje. Een krantenknipsel uit 1968. Artikel: Simon Drost naar laatste rustplaats. zie ook de foto's 02444, 09194,09195.
Trefwoord:Boerderij
Datum:1920