image/svg+xml

Frisia State

Omschrijving:Het pand werd in 1852 gebouwd in opdracht van Berend Berends. Hij huwde in dat jaar met Berendina Catharina Berkenbosch. Na haar overlijden in 1895 werd de woning in publieke veiling verkocht. Kopers waren Klaas Bouwman (vervener) en Alberdina Bouwhuis. Na hun overlijden werd de woning in 1924 in publieke veiling verkocht. Een gedeelte werd toen bewoond door de toenmalige burgemeester van Avereest, Melle Dotinga, met zijn gezin. Wiebe Bins Kroon werd de nieuwe eigenaar, gehuwd met Geertje Balkema. Na het vertrek van Dotinga betrok de familie Kroon de woning. Het andere gedeelte werd verhuurd aan Catrina Johanna van Linge-Brans en vervolgens nog aan de families Te Velde en Wiersma. In 1949 werd zoon mr. B.W. Kroon door vererving eigenaar. Hij was gehuwd met Emma Georgevna NedÚla. Zij betrok als weduwe de woning in 1964. In 1973 hertrouwde zij met Jhr. Henri Reuchlin, die bij haar ging inwonen. Na hun overlijden (in 1995 resp. 1998) werd in 1999 de woning verkocht aan de huidige bewoners Jeroen Vos en Marleen de Jong. Bron: Monumenten in de Gemeente Hardenberg, E. Wolbink en A.C.A. Pullen. Deze foto is geplaatst bij het artikel "De Dedemvaartse vervener Berend Berends Jr." door HenkJan Krikke in d'Avereester Kroniek van juni 2013.
Trefwoord:Gebouw (exterieur)
Datum:1995
Datum onzeker:Nee
Uitgever:Historische Vereniging Avereest
Auteur:Wim Wind
Identifier:NL-DdvHVA_HVA-03165
Bron:Beeldbank Historische Vereniging Avereest
Locaties:Dedemsvaart, Moerheimstraat 94; Moerheimstraat 96
Collectie:Beeldbank Historische Vereniging Avereest

Er zijn nog geen reacties op dit item

Plaats een reactie

Velden met een zijn verplichte velden.